Verschillende soorten transacties zijn opgenomen in het menu Transactie.

Facturen (Maak een nieuwe factuur of offerte)

Wanneer er goederen of diensten worden verkocht of geleverd aan een klant dan zal deze hiervoor een factuur ontvangen. Facturen kunnen worden geprint of vanuit de applicatie rechtstreeks verstuurd naar de betreffende relatie. Ook is het mogelijk om ook deelbetalingen op facturen te administreren.

Offertes (Maak een nieuwe factuur of offerte)

Offertes worden op dezelfde wijze gemaakt als facturen. Wanneer een klant een offerte akkoord heeft bevonden kan deze eenvoudig worden veranderd in factuur (met of zonder aanpassingen), de gegevens hoeven niet opnieuw te worden ingevoerd.

Tip! Offertes kan je nog verwijderen, facturen niet! Facturen zal je moeten crediteren. Maak eerste een offerte aan en zet deze om naar een factuur als de offerte definitief is.

Overige verkopen (omzet) invoeren

Wanneer behaalde omzet in een ander systeem werd geadministreerd (bijvoorbeeld een webwinkel), maar de resultaten moeten ook in de administratie worden vastgelegd, dan kan gebruik worden gemaakt van de optie om rechtstreeks behaalde omzet in te voeren. Er wordt geen factuur gemaakt van de gehaalde omzet, deze wordt direct op de geselecteerde bankrekening geboekt.

Een ander voorbeeld waarbij deze optie van toepassing is: ambulante handel, bijvoorbeeld contant afgerekende kappersdiensten aan huis. Let op: wanneer de omzet elders werd geadministreerd is het wel van belang dat deze administratie ook bewaard blijft. Dit geldt ook als je bijvoorbeeld met handgeschreven kassabonnen werkt.

Boek bedrijfsuitgaven

Tegenover het behalen van omzet staat het doen van uitgaven, het maken van kosten. De kosten die je maakt voor de inkoop van goederen, inventaris, verzekeringen, bankkosten etc. leg je vast onder 'Bedrijfsuitgaven'.

Bedrijfsuitgaven worden afgetrokken van de winst, tenzij het een investering betreft.

Investering

Op een investering zal in de meeste gevallen worden afgeschreven, de aanschafkosten worden dan (fiscaal gezien) verspreid over meerdere jaren. Uiteraard zal de leverancier wel graag in één keer betaald willen worden. Investeringen kunnen worden 'geactiveerd', ofwel deze komen de 'balans' te staan. De balans is een overzicht van bezittingen en schulden van de onderneming.